ارتباط آموزشی و دانشگاهی

وبلاگی برای ارتباط با دانشجویان و امور آموزشی اینجانب فاطمی

ارتباط آموزشی و دانشگاهی

وبلاگی برای ارتباط با دانشجویان و امور آموزشی اینجانب فاطمی

رشته نقشه برداری...

امروز پیامی از یکی از بازدیدکنندگان سایت با مضمون زیر درج شده بود:

سلام
من امسال کارشناسی نقشه برداری دانشگاه سراسری  قبول شدم.خودم یه جورایی راضیم ولی خونوادم زیاد راضی نیستن.نظرشون برام مهمه.برا همین شاید تغییر رشته بدم.میخاستم اگه امکان داره لطف کنین و یکم در موردش بهم اطلاعات بدین.شرایط بازار کارش چطوره؟درآمدش چطوره (با سابقه و بدون سابقه)؟میشه رو پیدا کردن کار به کمک استادای دانشگاه هم حساب کرد؟من که نه سرمایه دارم و نه پارتی اصلا بخونم یا تغییر رشته بدم؟
وضعیتش نسبت به مکانیک و صنایع چطوره؟هم از لحاظ درآمد هم از لحاظ بازار کار؟مثلا یه نفر با نمرات خوب دانشگاهی(منظورم اینه که شاگرد اول باشه) چقد می تونه دربیاره؟راستی کارش خیلی سخته؟همه میگن تو دشت و بیابونه.
ممنون میشم اگه بدون تعصب بهم جواب بدین.نظراتون خیلی برام مهمه.منتظر جوابتون هستم


ضمن سلام به این دوست عزیز چند نکته در این رابطه قابل ذکر است:

1- به طور کلی وضعیت بازار کار رشته های فنی به یکدیگر شبیه است و با توجه به تعدد و تزاید بالای مدرک بیشتر عرضه و سطح دانش فرد است که می تواند موقعیتهای شغلی مناسبی برای وی فراهم آورد.

2- رشته نقشه برداری گرایشهای مختلفی دارد که امروزه در ایران تقریبا همگی با تفاوتهایی فعال هستند. یکی از این رشته ها نقشه  برداری زمینی است که از آن به عنوان بخش سخت و بیابانی ان یاد می شود. بله من هم تایید می کنم که کار زمینی دردسرهای خودش را دارد که نمی توان به عنوان مجری سالهای زیادی آن را ادامه داد.

ولی قسمت عمده ای از زیرمجموعه های دیگر نظیر سیستمهای اطلاعات مکانی و فتوگرامتری و سنجش از دور و محاسبات و کارتوگرافی در دفتر انجام می شود و شرایط میدانی ندارند.


2- رشته نقشه برداری در مقایسه با رشته های همسان دارای متخصص کمتری است و بنابراین بازار کار نسبتا مناسبی دارد. البته باید در نظر داشت که شرایط بازار کار وابسته به شرایط کشور است که همه رشته ها تابعی از آن هستند.


3- میزان درامد کاملا متفاوت است . امروزه به نسبت درآمد نقشه  بردارها بهتر شده است . مخصوصا با توجه به دستورالعملهای جدید در نظام مهندسی ساختمان که درآمدهای جدید را برای نقشه برداران فراهم می آورد.

4- درباره رشته های صنایع و مکانیک خبری ندارم ولی به عنوان نقشه بردار درامد بدی نخواهید داشت اگر زرنگ باشید. دانش داشته باشید و تجربه پیدا کنید و البته در جای درستی قرار گیرید.


5- متاسفانه نقشه برداری از لحاظ علمی در جای مناسب خود قرار ندارد و از این لحاظ رشته ای مانند مکانیک در اولویت قرار دارد.

6- در بازرا کار ایران فعلا گرایش GIS از گرایشهای نقشه برداری است که درآمد خوبی دارد و کار بیابانی هم نیست! البته باید تخصص مناسب این کار را به دست آورید که در سطح لیسانس مشکل است و باید به شخصه مطالعه و تلاش  زیادی داشته باشید.


موفق باشید

فاطمی





یک ماهواره اسپات دیگر به فضا پرتاب شد.

ماهواره های SPOT از نسل ماهواره های اروپایی هستند که بیشترین حجم مشارکت در ساخت انها را فرانسه دارد. از سال 1986 از این سری ماهواره ها تا به حال 5 عدد به فضا پرتاب شده بود.

ماهواره SPOT شماره 6 در 9 سپتامبر امسال معادل 19 شهریور به فضا پرتاب گردید. ارتفاع مدار این ماهواره 694 کیلومتر است. قدرت تفکیک مکانی این ماهواره نسبت شماره 5 آنها بهتر شده است و در قسمت پانکروماتیک به 1.5 متر و در قسمت چند طیفی به 8 متر می رسد. باندهای طیفی این ماهواره به صورت زیر می باشند:

    • Panchromatic (450 – 745 nm)
    • Blue (450 – 525 nm)
    • Green (530 – 590 nm)
    • Red (625 – 695 nm)
    • Near-infrared (760 – 890 nm)


شرکت SPOT همچنان تصاویر این ماهواره را نیز در ابعاد 60 در 60 کیلومتر ارایه می کند که نسبت به اندازه های تجاری فعلی (مثلا برای ماهواره Geoeye این مقدار حدود 15 کیلومتر در 15 کیلومتر است) قابل توجه و بزرگ است. این ماهواره روزانه تا 3 میلیون کیلومتر مربع را می تواند تصویر برداری نماید.

 شماره 7  این سری از ماهواره ها نیز قرار است در سال 2013 به فضا پرتاب شود.