ارتباط آموزشی و دانشگاهی

وبلاگی برای ارتباط با دانشجویان و امور آموزشی اینجانب فاطمی

ارتباط آموزشی و دانشگاهی

وبلاگی برای ارتباط با دانشجویان و امور آموزشی اینجانب فاطمی

رشته نقشه برداری...

امروز پیامی از یکی از بازدیدکنندگان سایت با مضمون زیر درج شده بود:

سلام
من امسال کارشناسی نقشه برداری دانشگاه سراسری  قبول شدم.خودم یه جورایی راضیم ولی خونوادم زیاد راضی نیستن.نظرشون برام مهمه.برا همین شاید تغییر رشته بدم.میخاستم اگه امکان داره لطف کنین و یکم در موردش بهم اطلاعات بدین.شرایط بازار کارش چطوره؟درآمدش چطوره (با سابقه و بدون سابقه)؟میشه رو پیدا کردن کار به کمک استادای دانشگاه هم حساب کرد؟من که نه سرمایه دارم و نه پارتی اصلا بخونم یا تغییر رشته بدم؟
وضعیتش نسبت به مکانیک و صنایع چطوره؟هم از لحاظ درآمد هم از لحاظ بازار کار؟مثلا یه نفر با نمرات خوب دانشگاهی(منظورم اینه که شاگرد اول باشه) چقد می تونه دربیاره؟راستی کارش خیلی سخته؟همه میگن تو دشت و بیابونه.
ممنون میشم اگه بدون تعصب بهم جواب بدین.نظراتون خیلی برام مهمه.منتظر جوابتون هستم


ضمن سلام به این دوست عزیز چند نکته در این رابطه قابل ذکر است:

1- به طور کلی وضعیت بازار کار رشته های فنی به یکدیگر شبیه است و با توجه به تعدد و تزاید بالای مدرک بیشتر عرضه و سطح دانش فرد است که می تواند موقعیتهای شغلی مناسبی برای وی فراهم آورد.

2- رشته نقشه برداری گرایشهای مختلفی دارد که امروزه در ایران تقریبا همگی با تفاوتهایی فعال هستند. یکی از این رشته ها نقشه  برداری زمینی است که از آن به عنوان بخش سخت و بیابانی ان یاد می شود. بله من هم تایید می کنم که کار زمینی دردسرهای خودش را دارد که نمی توان به عنوان مجری سالهای زیادی آن را ادامه داد.

ولی قسمت عمده ای از زیرمجموعه های دیگر نظیر سیستمهای اطلاعات مکانی و فتوگرامتری و سنجش از دور و محاسبات و کارتوگرافی در دفتر انجام می شود و شرایط میدانی ندارند.


2- رشته نقشه برداری در مقایسه با رشته های همسان دارای متخصص کمتری است و بنابراین بازار کار نسبتا مناسبی دارد. البته باید در نظر داشت که شرایط بازار کار وابسته به شرایط کشور است که همه رشته ها تابعی از آن هستند.


3- میزان درامد کاملا متفاوت است . امروزه به نسبت درآمد نقشه  بردارها بهتر شده است . مخصوصا با توجه به دستورالعملهای جدید در نظام مهندسی ساختمان که درآمدهای جدید را برای نقشه برداران فراهم می آورد.

4- درباره رشته های صنایع و مکانیک خبری ندارم ولی به عنوان نقشه بردار درامد بدی نخواهید داشت اگر زرنگ باشید. دانش داشته باشید و تجربه پیدا کنید و البته در جای درستی قرار گیرید.


5- متاسفانه نقشه برداری از لحاظ علمی در جای مناسب خود قرار ندارد و از این لحاظ رشته ای مانند مکانیک در اولویت قرار دارد.

6- در بازرا کار ایران فعلا گرایش GIS از گرایشهای نقشه برداری است که درآمد خوبی دارد و کار بیابانی هم نیست! البته باید تخصص مناسب این کار را به دست آورید که در سطح لیسانس مشکل است و باید به شخصه مطالعه و تلاش  زیادی داشته باشید.


موفق باشید

فاطمی





نظرات 33 + ارسال نظر
sara شنبه 24 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 10:23 ب.ظ

سلام دوباره میخواستم بدونم اصلا راهی داره مه از نقشه برداری به نقشه کشی معماری رسید؟! لطفا جواب بدین

sara شنبه 24 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 10:19 ب.ظ

سلام میخواستم بدونم در مقطع کارشناسی ترم دوم امکان تغییر رشته از نقشه برداری به معماری در دانشگاه محل قبولی وجود دارد؟!و یا برای فوق میشه رفت؟!

sara جمعه 23 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 02:43 ق.ظ

سلام من نقشه برداری دولتی زنجان قبول شدم میخواستم بدونم امکانش هست ترم دوم. تغییر رشته بدم به معماری یا معماری داخلی؟!

رضا یکشنبه 12 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 01:56 ق.ظ

سلام بنده لیسانس نقشه برداری تو دانشگاه دولتی البته فوق دولتی نشابور خوندم ،پیشنهاد میکنم به اون دسته بی پارتی و ساده، خصوصا شهرستانی ها ،انقدر اطلاعات ،مشاوره......گرفتن هوووو به نتیجه خوب رسیدن واقعا دشواره دشوار

Ssssss سه‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 05:35 ب.ظ

سلام وقت تک تک دانشجویان عزیز بخیر باشه و همچنین دکتر عزیز
بنظرتون میشه نظام مهندسی گرفت و ارشد هم گرفته باشم کار دفتری بکنم میشه؟ و درامد حداقل ۱۰ میلیون میتونم داسته باشم؟؟؟؟

سلام. بله

زهرا دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1398 ساعت 11:48 ب.ظ

سلام وقت به خیر .من کارشناسی مهندسی اب خوندم الان کنکور نقشه برداری ثبت نام کردم و تا حدودی نرم افزار gisبلدم درصدهای تست کنکور هم خوب جواب میدم به نظرتون برای درسای ارشد به مشکل برمیخورم؟

سلام. به نظرم مشکل خواهد بود. موفق باشید

سعید شنبه 21 مهر‌ماه سال 1397 ساعت 08:41 ب.ظ http://saeidnemati2018@gmeil.com

من رشته ی عمران ناپیوسته هستم کارشناسی میخونم میخواستم بدونم میتونم نقشه برداری بخونم ارشدمو با تشکر نعمتی

سلام. امکان دارد ولی بسیار دشوار خواهد بود. چندان توصیه نمی کنم

misskhass چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1397 ساعت 04:49 ب.ظ http://Gravatar.com

سلام سوالی ذهنمو مشغول کرده واقعا نمیدونم چیکار کنم من ساکن تهرانم مهندسی نقشه برداری دانشگاه صنعتی اراک روزانه و همینطور معماری دانشگاه ازاد تهران جنوب قبول شدم الان نمیدونم کدوم رو برم ازاد یا دولتی؟؟؟

Shadi چهارشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1397 ساعت 09:21 ب.ظ

سلام خسته نباشید من دانشجوی رشته نقشه برداری هستم میخواستم بدونم توی دوران دانشجویی چه کار ها و چه نرم افزار هایی رو بلد باشم که بعد از گرفتن مدرک کار بهتری پیدا کنم و اینکه ایا در دوران دانشجویی میشه درامد داشت؟

سلام. نرم افزارهای حرفه ای نقشه برداری نظیر اتوکد و سیویل و البته یک نرم افزار GIS واجب است.

محمدسعید جمعه 3 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 11:40 ق.ظ

باسلام دانشجوی کاردانی رشته نقشه برداری هستم و کاردانیم نهایتا دوامه دیگه به اتمام میرسه سوالم ینجانست با توجه به گفته های بعضی مهندسین عزیز رشته نقشه برداری که میگن این رشته خوی نیست و ادامه نده خواستم سوال کنم ایا واقعا اینطور هست و من کارشناسی در رشته نقشه برداری ثبتنام نکنم؟؟؟به فکر تغییر رشته باشم
عده ایی هم دلیل این سخنان مبنی بر ادامه ندادن این رشته رو سختی این رشته در مواقع انجام کار در مراحل مختلف سال استدلال خودشان از این رشته را میگوییند
حال با این اوضاع رشته ایی که از هنرستان انتخاب کردم و تا فوق دیپلم ان را ادامه دادم آیا این تغییر رشته به صلاح من هست؟؟

ممنون میشم در صورت امکان پاسخی رو که میدین به ایمیلم ارسال کنیدد.
بسیار سپاسگذارم...

مبین خلیفه زاده سه‌شنبه 9 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 12:33 ق.ظ

برادرم واقعا اگه تغییر رشته بدی ضرر کردی. درامد رشته نقشه برداری یه چیز دیگست

سینا صالحی جمعه 21 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 03:00 ب.ظ

باعرض سلام و خسته نباشی یک سوال داشتم خدمتتون ایا برای گرفتن پروانه نظام مهندسی ساختمان کارت پایان خدمت ضرورت دارد

سلام. اطلاعی ندارم. لطفا به سایت نظام مهندسی ساختمان رجوع کنید. برای نظام مهندسی معدن اجباری بود

علی رضا جمعه 14 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 12:27 ق.ظ

با عرض سلام
ببخشید ی سوال داشتم
ب نظر شما برای مهندس عمران بیشتر کار هست یا مهندس نقشه بردار باتوجه به تعداد زیاد فارغ التحصیلان عمران؟
با تشکر فراوان

سلام. برای هر کس که کار بلد باشد کار هست فارغ از رشته. ولی فارغ التحصیلان نقشه برداری معمولا بیکار نمی مانند

سینا یکشنبه 2 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 07:50 ب.ظ

باعرض سلام وخسته نباشی خدمت استاد عزیز دکترفاطمی٬ یک سوال داشتم خدمتتون٬گرایش های gisوژئودزی برای کسی که مهارت زیادی درفیزیک وریاضی دارد کودمشون بهتر است که انتخاب کنیم ؟

سلام
از این نظر که شما مطرح کرده اید ژئودزی مناسب تر است.
البته با ریاضیات قوی در هر رشته ای از جمله GIS هم موفق خواهید بود

راضیه شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1396 ساعت 08:16 ب.ظ

سلام رشته نقشه برداری واسه دختر بهتر یا معماری؟

سلام. معماری احتمالا بهتر است

امیررضا دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 11:46 ب.ظ

ممنون میشم دلیلتون رو بدونم خیلی برام مهمه

افراد مدرک دار در سطح کارشناسی نقشه برداری زیاد هستند. اگر نظرتان به کار زمینی است نیازی به مدرک ارشد ندارید.
در ارشد هم با توجه به عدم وجود اطلاعات لازم بسیار دوره سخت و طولانی خواهید داشت.
چندین نمونه داشته ایم که موفق نبوده اند.
موفق باشید

امیررضا جمعه 23 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 08:20 ب.ظ

سلام استاد یه سوال خدمتتون داشتم.
بنده مهندس اجرایی عمران هستم میخواستم ببینم آیا برای ادامه ی تحصیل ارشد نقشه برداری بخونم در آینده میتونم به عنوان نقشه بردار جایی مشغول شم؟ یعنی ارزش مدرکم در ایران و خارج از کشور به اندازه ی کارشناسی نقشه برداری هست یا خیر چون بعضی جاها اشاره کرده بودن برای استخدام نیاز به لیسانس نقشه برداری دارن. در ضمن درمورد نقشه برداری زمینی اطلاعات دارم از قبیل پیاده کردن و برداشت زمین و ... ممنونم استاد

سلام. چندان این کار را تایید نمی کنم. موفق باشید

نصیری سه‌شنبه 9 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 03:24 ب.ظ

باسلام
میخواستم بدونیم رشته ی نقشه بردای مناسب خانم ها هست؟؟

سلام. بله خانمهای زیادی در این رشته فعالیت دارند

م پنج‌شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 02:07 ب.ظ http://www.mihadaseha@gmail.com

سلام میخوام بدونم رشته نقشه کشی معماری بهتره یا نقشه برداری لطف کنید راهنمایی کنید ممنونم؟

سلام. هر کدام یک رشته مجزا هستند. بهتر بودن نسبت به چه معیاری؟

milad شنبه 12 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 01:31 ق.ظ

سلام‌استاد فاطمی من امسال پشت کنکورم می خواستم‌بدونم کدوم بخش نقشه برداری برم‌در امد زا موثر است؟

محمد امین شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:18 ق.ظ

سلام خدمت استاد فاطمی ودیگر دوستان:من دانشجوی ترم 2 نقشه برداری از دانشگاه کرمانشاه هستم می خواستم بدانم بازار کار این رشته چجوریه آیا اگه ادامش بدم میتونم یه در آمد خوب و عالی داشته باشم؟ قبل از اینکه میخواستم بیام به این رشته حسابی در بارش تحقیق کرده بودم و همه میگفتن که رشته ی خیلی خوبیه ولی جدیدا از هر استادی تو دانشگاه سوال میکنم میگه بازار کار خیلی کمه یا کار نیست و حقیقتا منم دلسرد شدم از این رشته خواهشا راهنماییم کنین که آیا اگه این رشته رو ادامه بدم به یک در آمد ثابت و خوب برسم؟؟ یا بعد از گرفتن مدرک کاردانی کنکور نظری بدم و کلا تغییر رشته بدم؟؟

سلام. بازار کار کلا در مملکت وضع خوبی نداره. با راه افتادن چرخ اقتصاد بخش نقشه برداری هم خوب میشه ان شاء الله

محمد چهارشنبه 6 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:50 ق.ظ

باعرض سلام خدمت استاد عزیز دکتر فاطمی
بنده لیسانس نقشه برداری دارم و در دوران دانشجویی هم کار کردم
بنده بعد از خدمت حتی یک روزم بیکار نموندم خداروشکر میکنم بابت مسیری که سر راه ما گذاشته و دعا گوی استاد خوبی هستیم که هرچند در دوران دانشجویی پروژهای سنگینی به ما دادن ولی الان فهمیدم چقد دلسوزانه بودن ...زندگی فقط تلاش تلاش تلاش هست
بدرود

امیدوارم در همه اوقات زندگی موفق باشید

علی گنجی دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1395 ساعت 10:40 ق.ظ

سلام.من تازه دانشگاه ثبت نام کردم.میخواستم ببینم رشته نقشه برداری اینده خوبی داره یا نه؟چون ابتدای راه هستم میخوام اگ اینده نداره همین الان جلوشو بگیرم و برم سر یک کار که اینده داره.
ممنون میشم اگ جوابم رو بدید.تشکر

سلام. پرسشتون کلیه. نمیدونم واقعا در چند سال آینده که شما فارع التحصیل میشوید چه اتفاقی می افتد. ولی همه چیز به وضعیت اقتصادی مملکن بستگی دارد. البته شرای ط شما هم موثر است

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 دی‌ماه سال 1393 ساعت 06:29 ب.ظ

سلام خسته نباشید.ن دانشجوی نقشه برداری هستم منظورتون از به دست آوردن سابقه در طی تحصیل چیه?

سلام
در دوران دانشجویی می توان با نرم افزارها آشنایی پیدا کرد، مبانی نظری را تقویت کرد و از راههای متعددی با پشتوانه این اطلاعات و آمادگی کار گرفت و از طریق آن تجربه کرد. روشی که خود بنده و ده ها دانشجوی بنده تا به حال انجام داده اند.
موفق باشید

س جمعه 15 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:26 ب.ظ http://mihanme.ir

سلام
رشته انسانی بهتره یا نقشه برداری از نظر دامد ؟
لطفا جوابو بگید

سلام
منظور از رشته انسانی را واضح بفرمایید تا جواب دادن ممکن باشد.
موفق باشید

شرکت NPR جمعه 26 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 08:48 ق.ظ http://www.nprco.com

سلام. هم سوال جالب بود و هم مشارکت استاد فاطمی و دیگران در پاسخ. سهم ما نیز می تواند در اختیار گذاشتن حدود 200 فیلم مربوط به نقشه برداری در آدرس زیر باشد
www.aparat.com/npr
در بین آنها 2 فیلم برای معرفی رشته تهیه کرده ایم که همکاران بسیار برای معرفی رشته ی خود به خانواده هایشان استفاده کرده اند. لینک مستقیم آنها:
1- http://www.aparat.com/v/eO8Cq

2- http://www.aparat.com/v/d3GQZ

اگر فیلم ها جالب بود، به دیگر نقشه برداران نیز توصیه کنید و با نظرات خود ما را راهنمایی یا تشویق به ادامه کنید :)
موفق باشید

عارف محمدی دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 05:30 ب.ظ

سلام دکتر
خسته نباشید
لطف کنین در مورد موارد زیر راهنماییمون کنین :
1-ارشد واسه چه گرایشی امتحان بدیم بهتره؟ (با توجه به اعتبار مدرک-آینده-بازار کار)
2-به نظرتون از چه منابعی استفاده کنیم؟
ممنون

سبکتکین چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:02 ق.ظ http://terex.blogfa.com

باعرض سلام واخترام
بنده دانشجوی ترم5زمین شناسیم قصد دارم برای ارشد سنجش از دور شرکت کنم یه سری سوال داشتم از محتوای درسا ومواد ازمونی ودانشگاهای این رشته ونحوه درس خوندن وگرایشای خود سنجش وتفاوتش با ِئودزی وِزئوماتیکواینکه من زمین شناسی خوندم ایا برتری نسبت به کسایی که از نقشه برداری وجغرافیا وریاضی واینجور رشته ها وارد این رشته میشند دارم؟واز بین درسا روی کدوم درس بیشتر سرمایه وقت بذارم؟
تمایل دارم اگه امکانش هست تلفنی باهاتون صحبت کنم

ممنون ومچکرم
منتظرجوابتون هستم

امیر چهارشنبه 12 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 03:57 ب.ظ

سلام استاد
حالتون خوبه؟؟!!
استاد هفته دیگه سه شنبه ۱۸ مهر همایش کاربردهای سنجش از دور تو سازمان فضایی برگزار میشه میخاستم ببینم اونجا شما رو میتونیم ببینیم؟!احتمالا بتونیم همایش شرکت کنیم.ورودیش هم برای رشته های دیگه هم آزاده

سلام
متاسفانه اطلاع نداشتم و برنامه این هفته را با کارهای مختلف پر کرده ام. امیدوارم برای شما مفید باشد
موفق باشید

متین سرابی جمعه 31 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:37 ق.ظ

با سلام
من نظر هر دو تا دوست عزیز رو قبول دارم.اول اینکه باید تو زمینه تحصیلی مهارتت رو بالا ببری و همچنین دارم میبینم که این شرکت های نقشه برداری چه بیگاری هایی از بچه های نقشه برداری میکشن ونیز چه سابقه کار بالایی ازشون میخان.
اما به نظرم بیشتر در استخدام آشنا(پارتی)تاثیر گذاره نه مدرک و علم فرد...امید وارم درست بشه

محمد علی باقری پنج‌شنبه 30 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:24 ق.ظ

با سلام
با کسب اجازه از استاد محترم، به نظر بنده، موضوعِ کسب درآمد، در هر رشته‌ی دانشگاهی کاملا به میزانِ توانایی و تخصصِ خود‌شخص در آن رشته‌ی تحصیلی وابسته است. چون امروزه همه‌ی علوم گسترش زیادی(تا بی نهایت) پیدا کرده اند و در نتیجه به زیر شاخه‌های تخصصی زیادی هم ختم می‌شوند. بنابراین این خود انسان است که می‌تواند با تلاش زیاد این تخصص‌ها را فرا گرفته و یا حتی دریچه‌های جدیدی به آن علم ‌باز کند و سپس ... .
موضوع اصلی در انتخاب رشته علاقه‌ی فرد است. مثلا اینکه آیا برای انتخاب رشته نقشه‌برداری، به کار با نقشه‌ها و محاسبات و اندازه‌گیری‌ها و مشاهدات زمینی و ... علاقه‌ای دارد یا نه؟!
با تشکر

همون بازدیدکننده که سوال پرسیده سه‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 12:30 ب.ظ

خیلی ممنونم از جواب کاملتون.خیی کمکم کرد.در ضمن بقیه بازدیدکننده ها هم جواب بدن خیلی عالی میشه.منتظر جواباتون تو نظرات این مطلب هستم...
در پناه حق

1 یکشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 05:30 ب.ظ

سلام استاد عزیز آقای فاطمی
به دوست عزیز به عنوان یه مهندس نقشه برداری پیشنهاد میکنم اگه در حین تحصیل بتونی سابقه کار برای خودت دست وپا کنی بد نیست اما در غیر اینصورت وقتی به بازار کار وارد بشی میبینی که حداقل 10 الی 15 سال مثلا برای عملیات زمینی یا نظارت:-( سابقه کار میخاد.که اصلا قابل توجیه نیست.نقشه برداری یکی از رشته های مظلوم است که با 1سال سابقه کار هم میتوان خیلی از نکات آن را فهمید اما تا سابقه کار نداشته باشی جات هیچ جا نیست.
در صورتی که در دیگر کشور ها پیشرفته نقشه برداری رشته ای بسیار مهم و درآمدزا میباشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد